2018/49
Belediye Meclisinin 06.12.2018 tarihinde yapılan 7. seçim dönemi 5. toplantı dönemi Aralık ayı Meclis toplantısı 2. birleşiminin Komisyondan gelen raporlar bölümünde yer alan İmar ve Hukuk Ortak Komisyonunun 05.12.2018 tarih ve 09 sayılı raporu Başkanlık Divanı tarafından Meclise hitaben okundu.
İMAR VE HUKUK ORTAK KOMİSYON RAPORU
RAPOR NO: 09
RAPOR TARİHİ: 05.12.2018
İLGİ: Plan ve Proje Müdürlüğünün 02.04.2018 tarih ve 8694 sayılı yazısı.
KOMİSYON İNCELEMESİ
Plan ve Proje Müdürlüğünün yazısında; “Eyüpsultan ilçesi, Kemerburgaz 2 ve 3 nolu Gecekondu Önleme Bölge sınırları Danıştay 6. dairesinin 04/06/2002 tarih ve 2002/3205 sayılı kararı gereği Bayındırlık ve İskan Bakanlğınca 28/11/2002 tarihinde yeniden onaylanmıştır.
09/09/2003 tarih ve 1631 sayılı Bakanlık makamı oluru ile Kemerburgaz 3 nolu gecekondu önleme bölgesi, 08/09/2004 tarih ve 2130 sayılı Makam oluru ile de Kemerburgaz 2 nolu gecekondu önleme bölgesi Eyüp Belediyesine devredilmiştir. Söz konusu gecekondu önleme bölgelerinin 775 sayılı kanun kapsamındaki iş ve işlemlerinin İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı ile Eyüp Belediye Başkanlığı tarafından yürütüleceği bildirilmiştir.
Mülkiyeti 15/02/2000 tarihinde Başkanlığımıza tescil olunan Eyüpsultan İlçesi, Kemerburgaz 3106 parselin büyük bir kısmı, Bayındırlık ve İskan Bakanlğınca 28/11/2002 tarihinde onaylanan Gecekondu Önleme Bölgesi kapsamında olup, 30/05/2001 onay tarihli Eyüp Kemerburgaz İskoza Sırtı Mevkii Gecekondu Önleme Bölgesi Nazım İmar Planı ve 13/11/2002 onay tarihli Kemerburgaz Uygulama İmar Planında kalmaktadır.
775 sayılı Gecekondu Kanunu 8.Maddesinde; "Bu kanun gereğince belediyelere devrolunan arazi ve arsalardan, şehir ve kasabaların ticari, iktisadi, sınai faaliyet merkezlerinde veya kesif iş bölgelerinde bulunan, bu ve sair sebeplerle alım-satım değerleri yüksek veya imar planlarına göre belirli bir kamu hizmetine ayrılmamış olan veya ucuz konut yaptırılması uygun görülmeyenler, belediye meclisi kararı ve Toplu Konut İdaresi Başkanlığının tasvibi halinde, belediyelerce, karşılığı bu kanunda belirtilen amaçlarda kullanılmak üzere 12 nci madde ile kurulan fon hesabına yatırılmak şartıyla ve yönetmelik esaslarına göre kiraya verilebilir veya satılabilir veya başka şekil ve surette kıymetlendirilebilir." denmekte olup, İstanbul'da konum itibariyle, çevre düzeni, alt ve üst yapı niteliği, İstanbul Büyük Havalimanına, 3.Köprü bağlantı yollarına vs. yakınlığı, erişilebilirliği gibi unsurlar ile arazi değerleri ve demografik unsurlara bağlı olarak, en saygın alanlarından olan Kemerburgaz'da, Gecekondu Önleme Bölgesi olarak süregelen bu alanda sosyal konut üretilemeyeceği anlaşılmış ve bu bağlamda, mülkiyeti Başkanlığımıza ait 3106 parsel ve çevresinin, en uygun şekilde düzenlenebilmesi için "Gecekondu Önleme Bölgesi"nden çıkarılarak, 775 sayılı Gecekondu Kanunu...
8.Maddesi bağlamında değerlendirilmesinin ve akabinde yapılacak uygulamanın, 5393 sayılı Kanunun 18.Maddesi "e" bendi; "Taşınmaz mal alımına, satımına, takasına, tahsisine, tahsis şeklinin değiştirilmesine veya tahsisli bir taşınmazın kamu hizmetinde ihtiyaç duyulmaması hâlinde tahsisin kaldırılmasına; üç yıldan fazla kiralanmasına ve süresi otuz yılı geçmemek kaydıyla bunlar üzerinde sınırlı aynî hak tesisine karar vermek" hükmünce yapılmasının kamunun yararına olacağı düşünülmektedir.
TALEP / SONUÇ: Söz konusu 3106 parsel sayılı taşınmazın, 775 sayılı Gecekondu Kanununun 8.Maddesi doğrultusunda "Gecekondu Önleme Bölgesi"nden çıkarılması ve 5393 sayılı Kanunun 18.Maddesi "e" bendi ve 38.Maddesi "g" bendi bağlamında değerlendirilmesi için Belediye Encümeni'ne yetki verilmek üzere Belediye Meclisine havale edilmesi hususunu olurlarınıza arz ederim.” denilmektedir.
KOMİSYON GÖRÜŞÜ
Komisyonumuz yapmış olduğu incelemeler neticesinde; teklifin Müdürlüğüne iadesi komisyonumuzca oybirliği ile uygun görülmüş olup,
Takdiri meclise arz olunur.
KARAR :
İmar ve Hukuk Ortak Komisyonunun 05.12.2018 tarih ve 09 sayılı raporu oylamaya sunuldu. Yapılan oylama neticesinde oybirliği ile kabul edildi.